Liittymän vaihto ja numeronsiirto: Näin operaattorin vaihtaminen käytännössä tapahtuu

Miten puhelinliittymän vaihtaminen ja puhelinnumeron siirtäminen toiselle operaattorille tehdään?

Uusi puhelinoperaattorisi hoitaa kaikki vanhan liittymän irtisanomiseen ja numeronsiirtoon liittyvät toimet, kun olet ostanut uuden puhelinliittymän verkosta tai myymälästä. Älä siis itse mene irtisanomaan vanhaa liittymääsi ennen uuden liittymän hankkimista, sillä irtisanotun liittymän numeroa ei voi siirtää.

Liittymän vaihto onnistuu käytännössä seuraavilla askelmerkeillä:

  • 1. Varmista nykyisen operaattorisi verkkopalvelusta, että nykyinen liittymäsopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, jolloin irtisanominen on mahdollista koska tahansa 14 päivän irtisanomisajalla. Esimerkiksi lokakuussa 2023 lähes kaikki suosituimpien operaattorien (Elisa, Telia, DNA ja Moi) puhelinliittymät olivat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia.
  • 2. Osta uusi liittymä uuden operaattorisi verkkosivuilta. Jotta vanhan numeron säilyttäminen onnistuu, valitse oston yhteydessä numeronsiirto.
  • 3. Uusi operaattori hoitaa vanhan puhelinliittymäsi irtisanomisen, numeronsiirron ja toimittaa sinulle postitse uuden SIM-kortin.
  • 4. Saat uudelta operaattoriltasi yleensä tekstiviestillä toimintaohjeet ja tiedon numeronsiirron ajankohdasta. Yleensä numeronsiirron kesto on noin viidestä arkipäivästä ylöspäin. Voit tämän ajan käyttää normaalisti vanhaa liittymääsi vanhalla SIM-kortilla.
  • 5. Kun uuden liittymän avausajankohta koittaa, saat asiasta tiedon uudelta operaattorilta vanhaan liittymääsi ja voit vaihtaa puhelimeen uuden SIM-kortin.

 

Eli lyhyesti:

Kun kyseessä on operaattorin vaihto ja vanhan puhelinnumeron säilyttäminen, älä itse irtisano liittymääsi. Anna uuden operaattorin hoitaa liittymän vaihtoon ja numeronsiirtoon liittyvät toimet. Sinun ei tarvitse itse olla yhteydessä vanhaan operaattoriin.

Uusi operaattori pitää sinut ajantasalla numeronsiirtoprosessin kulusta ja siirtymäaikana voit käyttää vanhaa liittymääsi normaalisti.

Jos numeronsiirron ajankohta ei sovi sinulle, ole yhteydessä uuteen operaattoriin ja muuta aikaa.

 

Numeronsiirron peruminen: Mitä jos saan vanhalta operaattorilta winback-tarjouksen?

Puhelinliittymän vaihdon peruminen on täysin mahdollista numeronsiirron tekemisen jälkeen.

Kun teet numeronsiirron uudelle operaattorille, on hyvin tavanomaista, että vanha operaattorisi lähestyy sinua muutaman päivän sisällä niin sanotulla winback-tarjouksella. Käytännössä se tarkoittaa, että saat puhelimitse tai tekstiviestillä vanhalta operaattoriltasi nykyistä paremman tarjouksen puhelinliittymästä, jotta jäisit heille asiakkaaksi.

Jos päätät tarttua winback-tarjoukseen, numeronsiirto peruuntuu ja säilyt nykyisen operaattorisi asiakkaana. Sinun ei itse tarvitse perua numeronsiirtoa, vaan nykyinen operaattorisi huolehtii vaadittavista toimista.

Uusi operaattorisi – jonka asiakkaaksi et siis lopulta siirtynyt – ei voi laskuttaa sinua, jos numeronsiirto ei toteutunut.

 

Entä, jos haluan vaihtaa operaattoria, mutta en halua säilyttää vanhaa puhelinnumeroani?

Jos et halua numeronsiirtoa, sinun täytyy yleensä itse irtisanoa vanha puhelinliittymäsopimuksesi, jos et tarvitse kahta erillistä liittymää.

Toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksen irtisanomisaika on 14 päivää, joten vanha liittymäsi toimii mainiosti siihen asti, että saat uuden liittymän uudella numerolla käyttöösi.

Yleensä uuden liittymän SIM-kortti saapuu postitse muutamassa päivässä.

 

Liittymän päivitys saman operaattorin sisällä

Jos haluat vaihtaa puhelinliittymää, mutta et operaattoria, liittymän vaihto onnistuu yleensä helposti operaattorin verkkopalvelussa. Liittymän päivitys onnistuu nopeimmillaan muutamassa minuutissa. Apua kannattaa tarvittaessa kysyä operaattorin chat-asiakaspalvelusta.

 

Liittymän siirto ja vanhan numeron säilyttäminen, jos liittymä ei ole omissa nimissä

Monilla nuorilla ja nuorilla aikuisilla puhelinliittymä saattaa olla vanhemman nimissä. Tällöin uutta liittymää ostaessasi voit yleensä raksittaa kohdan, että vanha liittymä on toisen henkilön nimissä. Vanhemmalle lähetetään tällöin sähköpostilla sähköinen valtuutus annettavaksi liittymän vaihtoa ja numeronsiirtoa varten.

Tilauksen yhteydessä liittymä voidaan säilyttää vanhemman nimissä tai siirtää lapsen nimiin. Kysy lisätietoa uuden operaattorisi asiakaspalvelusta.

Liittymän omistajatietojen muokkaaminen onnistuu myöhemmin helposti operaattorin asiakassivujen kautta.

 

Onnistuuko prepaid-liittymän numeronsiirto toiselle operaattorille?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkosivuilla kerrotaan, että prepaid-puhelinliittymän numeron siirtäminen onnistuu vain, jos sinut on rekisteröity ja tunnistettu palvelun tilaajaksi. Anonyymin prepaid-palvelun numeroa ei voi siirtää toiselle operaattorille.

Myös operaattorien verkkosivuilla on saatettu todeta, että prepaid-liittymän numeron siirto toiselle operaattorille ei onnistu ainakaan suoraan.

Prepaid-numeron säilyttäminen operaattorin vaihdon yhteydessä voi kuitenkin olla mahdollista siten, että muutat ensin vanhan operaattorin sisällä prepaid-liittymän tavalliseksi laskutusliittymäksi ja vasta sen jälkeen teet numeronsiirron toiselle operaattorille.

Puhelinoperaattorien käytännöissä voi olla eroja. Tarkista ajantasaiset tiedot oman operaattorisi verkkosivuilta.

 

Onko liittymän vaihto kesken laskutuskauden mahdollista?

Liittymän vaihto kesken laskutuskauden on täysin mahdollista. Vanha puhelinoperaattorisi laskuttaa sinua siltä ajanjaksolta, jolloin vielä olet heidän asiakkaansa. Oletuksena on, että sinulla on toistaiseksi voimassa oleva liittymä, jonka irtisanominen onnistuu 14 päivän irtisanomisajalla.

Määräaikaisten liittymien kohdalla joudut maksamaan maksut normaalisti sopimuskauden loppuosuudelta, jos vaihdat puhelinliittymääsi kesken sopimusajan.

Nykyään lähes kaikki liittymäsopimukset kuitenkin ovat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, joten liittymän vaihtaminen on käytännössä tehty hyvin helpoksi.

 

Numeronsiirron historian lyhyt oppimäärä

Vanhan matkapuhelinnumeron siirto operaattorilta toiselle on ollut Suomessa mahdollista heinäkuusta 2003 alkaen. Tämän takia puhelinnumerosta ei enää aukottomasti voi tunnistaa, minkä operaattorin liittymästä on kyse.