Puhelinlaskun hinta kuukaudessa – tutustu erittelyyn ja säästä rahaa liittymäkuluja karsimalla

Puhelinlaskun erittelyn säännöllinen läpikäynti on helppo tapa selvittää, mistä oman liittymän kulut muodostuvat ja miten kuluja olisi mahdollista pienentää. Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin puhelinlaskuja koskeviin kysymyksiin.


 

Puhelinlaskun erittely perustuu lakiin

Puhelinlaskun erittely tarkoittaa yksityiskohtaista selvitystä siitä, mistä lasku koostuu.

Laki sähköisen viestinnän palveluista määrää, että teleyhtiön on maksutta ja ilman pyyntöä eriteltävä liittymälaskun kustannukset. Laskusta on tultava ilmi ainakin seuraavista suoritteista laskutettavat kulut:

  • paikallispuhelut
  • kansainväliset puhelut, kaukopuhelut ja matkaviestinpuhelut
  • perusmaksut
  • tekstiviestit, multimediaviestit ja muut viestit
  • datansiirtopalvelut
  • lisämaksulliset palvelut.

Huomaa, että jos olet keskittänyt samalle operaattorille myös muita palveluja, samalta laskulta saattaa löytyä myös esimerkiksi kodin kiinteän nettiyhteyden sekä erilaisten viihde- tai suoratoistopalveluiden kuluja. Laskussa on kuitenkin tällöinkin eritelty erikseen puhelinliittymän kulut.

Alla näet viitteellisen esimerkin puhelinlaskun erittelystä. Erittelystä on poistettu tunnistetietoja sekä yksityiskohtaisemmat tiedot soitetuista palvelupuheluista. Palvelupuhelu voi tarkoittaa esimerkiksi soittoa yrityksen maksulliseen asiakaspalvelunumeroon tai taksikeskukseen.

Halutessasi voit myös pyytää operaattorilta tarkemman erittelyn myös tavallisista puheluista tai tekstiviesteistä muihin kuin palvelunumeroihin. Tällaisesta erittelystä voit nähdä:

  • milloin puhelu on alkanut
  • kauanko se on kestänyt
  • mihin numeroon on soitettu.

Vastaanotetuista puheluista ja tekstiviesteistä sen sijaan saat laskuerittelyssä tietoa vain siinä tapauksessa, että vastaanottamiseen on liittynyt kuluja.

Ilmaisiin numeroihin tehdyistä soitoista tai lähetetyistä tekstiviesteistä ei näy erittelyä, koska kuluja ei ole syntynyt.

Valtaosa puhelinliittymistä sisältää rajattoman netin. Se tarkoittaa, että mobiilidataa voi käyttää rajattomasti liittymän kuukausimaksulla Suomessa, Pohjolassa ja Baltiassa.

 

Missä muodossa lasku ja erittely on saatavilla?

Lähtökohtaisesti puhelinoperaattorilta voi saada laskun paperilaskuna, sähköpostilaskuna tai suoraan verkkopankkiin saapuvana e-laskuna. Paperilaskusta voidaan veloittaa lisäkuluja useita euroja.

E-laskun käyttöönotto onnistuu verkkopankissa. Joillakin operaattoreilla e-laskusopimus on mahdollista tehdä myös operaattorin verkkopalvelussa, josta tiedot välittyvät pankille.

E-lasku säästää myös aikaa, sillä esimerkiksi laskun viitenumeroita tai muita maksutietoja ei tarvitse näppäillä itse. Riittää, että tarkistat laskun ja klikkaat sen hyväksytyksi.

Sähköisessä muodossa olevan puhelinlaskun erittelyn löydät yleensä kirjautumalla operaattorisi verkkopalveluun. Tämä onnistuu operaattorin verkkosivujen kautta.

 

5 helppoa keinoa säästää puhelinlaskussa

Puhelinkuluissa säästäminen onnistuu esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

1. Tarkista laskuerittely ja luovu turhista palveluista

Esimerkiksi vastaajapalvelun käytöstä voidaan veloittaa pieni kuukausimaksu, vaikka et ikinä saisi viestejä vastaajaasi.

Nykyään monet suosivat WhatsAppia ja WhatsApp-puheluita, jolloin tavallisten puheluiden määrä kuukaudessa voi jäädä hyvinkin pieneksi. Vastaajapalvelullekaan tällöin tuskin on tarvetta.

2. Aseta estoja puhelimeen

Voit estää puhelimestasi soitot ja viestit maksullisiin palvelunumeroihin. Lisäksi voit asettaa eston, että et voi ostaa tuotteita tai palveluita liikkeistä suoraan puhelinlaskulle.

Esimerkiksi numerotiedustelupalveluiden käyttö on yleensä kallista. Älypuhelimen omistajat voivat monissa tapauksissa selvittää puhelinnumeron haltijan nimen MobilePayn avulla täysin ilmaiseksi.

MobilePay-sovellus löytyy Suomessa yli 2,3 miljoonan ihmisen puhelimesta.

3. Luovu paperilaskusta

Paperilaskusta voidaan veloittaa esimerkiksi 5 euroa kuukaudessa. Verkkopankkiin saapuva e-lasku on ilmainen.

4. Se tärkein: vertaile hintoja ja kilpailuta liittymä säännöllisesti

Oletko koskaan kilpailuttanut puhelinliittymääsi? Jos et, saatat aivan hyvin maksaa siitä 5-10 euroa enemmän kuin olisi tarvis.

Puhelinoperaattoreiden niin sanotuista listahinnoista saattaa löytyä yllättävänkin paljon joustovaraa, jos operaattori huomaa sinun olevan karkaamassa kilpailijan asiakkaaksi.

Voit kilpailuttaa nykyisen, toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksesi aloittamalla numeronsiirron jollekin toiselle operaattorille. Hyvin todennäköisesti saat 1-2 päivän sisällä nykyiseltä operaattoriltasi puhelimitse tai tekstiviestillä niin sanotun winback-tarjouksen, joka voi olla selvästi parempi operaattorin julkiselta verkkosivustolta löytyviin liittymähintoihin verrattuna.

Voit tarttua tarjoukseen, jolloin numeronsiirto peruuntuu ja jatkat vanhan operaattorisi asiakkaana. Vanha operaattori hoitaa numeronsiirron peruuntumiseen liittyvät käytännön toimenpiteet puolestasi.

Joissakin tapauksissa voit saada nykyiseltä operaattoriltasi alennetun hinnan ihan vain kysymällä asiasta asiakaspalvelun kautta. Tämä on todennäköisempää, jos et ole koskaan aiemmin kilpailuttanut liittymääsi eli et tällä hetkellä nauti alennetusta hinnasta.

Voit esittää asiasi esimerkiksi kysymällä, tarvitseeko sinun aloittaa numeronsiirto kilpailijalle vai voitko saada suoraan paremman tarjouksen ilman kilpailutusruljanssia.

5. Tutustu myös prepaid-liittymiin

Jos puhelimenkäyttösi on vähäistä eivätkä kiinteät kuukausimaksut houkuttele, myös etukäteen ladattavien prepaid-liittymien vertailu voi olla harkinnan arvoinen ajatus.

 

Puhelinlaskun hinta kuukaudessa

Suurimmalla osalla suomalaisista puhelinlaskun hinta kuukaudessa asettuu 15-30 euron väliin. Yleensä liittymän hinta muodostuu kuukausimaksusta, johon lisätään päälle käyttökulut puheluista ja viesteistä.

Joissakin liittymissä puhelut ja tekstiviestit sisältyvät kuukausimaksuun. Valtaosa liittymistä sisältää rajattoman netin Suomessa, Pohjolassa ja Baltiassa – yksi harvoista poikkeuksista on Moi Potti.

Puhelinoperaattoreiden hinnastoista saattaa edelleen löytyä puhelinliittymiä, joiden kuukausihinta asettuu alle 10 euron. Tällaisissa liittymissä on kuitenkin yleensä hyvin hidas netti, ja puhelut ja tekstiviestit veloitetaan erikseen.

Nykyään kenties tärkein hintaan vaikuttava tekijä on liittymän netin nopeus.

Huomioi, että kaikista halvimpia liittymiä ei välttämättä ole enää tarjolla uusille asiakkaille, vaikka liittymien hintatiedot yhä operaattorien verkkosivuilta löytyvätkin. Usein operaattoreiden hinnastoissa on erikseen eritelty Myynnistä poistuneet liittymät.

Katso alta kuukausittain päivittyvää tietoa Suomessa toimivien puhelinoperaattoreiden suosituimpien liittymien hinnoista.

 

Puhelinlaskun maksaminen myöhässä

Tämä kappale käsittelee kuluttaja-asiakkaiden eli yksityishenkilöiden puhelinlaskuja.

Tavanomainen maksuehto kuluttajille lähetettävissä laskuissa on 14 päivää – tämä on kuluttaja-asiamiehen yleisesti noudatettu suositus. Käytännössä puhelinlaskun eräpäivä on siis tavanomaisesti noin kahden viikon päässä laskun muodostumishetkestä.

Tilaamalla puhelinlaskut e-laskuina suoraan verkkopankkiisi, saat vastaanotettua laskut nopeammin. Postitse lähetettävät paperilaskut saapuvat sinulle viiveellä, ja paperilaskusta veloitetaan lähes aina ylimääräisiä kuluja.

Kuluttaja-asiakkaalle on sallittua lähettää ensimmäinen maksullinen maksumuistutus 14 päivän kuluttua alkuperäisen laskun eräpäivästä. Enimmäisveloitus maksumuistutuksesta on perintälain mukaan 5 euroa.

Eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta voidaan veloittaa korkolain mukainen viivästyskorko. Huomaa, että viivästyskorko ilmoitetaan vuotuisena korkona eli käytännössä viivästyskorko muutama päivä myöhässä maksetusta 20-30 euron puhelinlaskusta on muutamia senttejä. Voit testata kuluja itse viivästyskorkolaskurin avulla.

Käytännössä puhelinlaskun maksaminen muutaman päivän myöhässä ei vielä aiheuta kuluja tai toimenpiteitä. Maksut eivät kirjaudu pankkeihin heti, joten joissakin tapauksissa saatat saada maksumuistutuksen, vaikka olisit jo ehtinyt maksaa laskun. Yleensä maksumuistutusviestin yhteydessä onkin mainittu, että ”mikäli lasku on jo maksettu, muistutus on aiheeton”.

Kuluttajaliiton verkkosivuilla todetaan, että operaattori voi sulkea liittymän, jos jätät maksamatta yli 50 euron laskun ja lasku on edelleen maksamatta kahden viikon jälkeen maksumuistutuksen saamisesta. Suljettu liittymä aukeaa yleensä automaattisesti muutaman päivän kuluessa, kun rästissä olevat laskut on maksettu.

Jos puhelinlaskun maksaminen on selvästi myöhässä, sinun kannattaa ottaa yhteyttä operaattoriisi ja sopia maksuaikataulusta. Näin voit yleensä välttää liittymäsi sulkemisen.

Kuluttajaperinnän vaiheista löydät yleisluontoista lisätietoa esimerkiksi perintäyhtiö Intrumin verkkosivuilta. Käytännöissä voi olla operaattorikohtaisia eroja.

 

Puhelinliittymän irtisanominen käytännössä

Joskus puhelinlaskussa säästäminen vaatii sitä, että joudut siirtymään halvempaa liittymää tarjoavan operaattorin asiakkaaksi.

Nykyään lähes kaikki suomalaisille kuluttaja-asiakkaille myytävät puhelinliittymät ovat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. Tällöin irtisanomisaika on 14 vuorokautta.

Tämä tarkoittaa, että voit irtisanoa liittymäsi ilman ylimääräisiä kuluja milloin tahansa, mutta vanha operaattorisi voi veloittaa sinulta kuluja liittymän käytöstä vielä parin viikon jaksolta.

Määräaikaista liittymäsopimusta sen sijaan et lähtökohtaisesti voi irtisanoa kesken sopimusjakson. Se voi kuitenkin olla mahdollista, jos sinulla on irtisanomiseen painava syy, kuten esimerkiksi maksuvaikeudet työttömyyden tai sairauden takia tai muunlaiset vastaavat tilanteet, joissa liittymän ylläpidosta aiheutuisi sinulle kohtuuttomasti haittaa.

Määräaikaisen liittymän irtisanomiseen voi liittyä ylimääräisiä kuluja, jos hankkiudut sopimuksesta eroon ilman painavaa syytä. Tarkista sopimusehdot operaattoriltasi, jos sinulla on määräaikainen liittymä.

Älä sekoita määräaikaista sopimusta määräaikaiseen tarjoushintaan

Tietyn määräajan voimassa olevaa hintaa ei pidä sekoittaa liittymän sopimustyyppiin.

Puhelinoperaattorin liittymätiedoissa voi olla maininta, että liittymän hinta on voimassa 12 tai 24 kuukauden mittaisen määräajan, jonka jälkeen hinta nousee.

Liittymäsopimus on silti toistaiseksi voimassa oleva eli voit irtisanoa sen milloin tahansa 14 päivän irtisanomisajalla.

Jos vaihdat operaattoria ja säilytät vanhan numerosi, sinun ei tarvitse tehdä itse juuri mitään

Yleensä puhelinliittymän irtisanominen tarkoittaa, että säilytät vanhan puhelinnumerosi ja vaihdat puhelinoperaattoria.

Tällöin uusi operaattori hoitaa irtisanomiseen liittyvät toimenpiteet vanhan operaattorisi kanssa. Sinun ei tarvitse itse olla yhteydessä vanhaan operaattoriisi.

Jos haluat säilyttää vanhan numerosi, älä siis irtisano itse liittymääsi. Riittää, että tilaat uuden liittymän numeronsiirron kera operaattorin verkkosivuilta. He hoitavat loput.

Entäpä, jos haluat irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan puhelinliittymäsi ilman että siirrät numeroa toiselle operaattorille? Tämä voi olla tilanne, jos vaihdat operaattoria ja haluat uuden puhelinnumeron tai jos olet kokonaan luopumassa kotimaisesta puhelinliittymästä esimerkiksi ulkomaille muuton takia.

Näissä tilanteissa voit olla yhteydessä puhelinoperaattorin asiakaspalveluun ja irtisanoa liittymäsi joko puhelimitse, sähköpostilla tai operaattorin verkkopalvelun kautta. Selvitä irtisanomista koskevat käytännöt oman operaattorisi verkkosivuilta.

 

Puhelinlaskun vähentäminen verotuksessa ja puhelinetu

Yksityinen elinkeinonharjoittaja eli toiminimiyrittäjä

Monilla yksityisillä elinkeinonharjoittajilla eli puhekielisesti toiminimiyrittäjillä on käytössään vain yksi puhelinliittymä, jolla soitetaan sekä yritystoimintaan että yksityiselämään liittyviä puheluita.

Yrityskäytöstä aiheutuvat toiminimen puhelinkulut voi vähentää verotuksessa. Se tarkoittaa, että puhelinkulut laskevat toiminimen tulosta, jolloin veroa maksetaan pienemmän tuloksen perusteella. Tällöin myös maksettavan veron määrä pienenee.

Yrityskäytön osuuden puhelinkuluista voi vähentää elinkeinotoiminnan veroilmoituksella. Alla kuvaruutukaappaus Verohallinnon ohjeesta, joka koskee yksityisen elinkeinonharjoittajan veroilmoituksen täyttöä.

Muista, että puhelinoperaattorin laskulla voi olla myös paljon yksityiskäyttöön liittyviä kuluja esimerkiksi kodin nettiyhteydestä tai viihdepalveluista. Tällaisia kuluja et voi vähentää.

Kysy tarvittaessa apua yksityis- ja yrityskäytön erotteluun kirjanpitäjältäsi tai Verohallinnosta.

Osakeyhtiön yrittäjän puhelinetu

Jos yritysmuotona on osakeyhtiö, yrittäjä voi ottaa puhelinliittymän yrityksensä nimiin ja hyödyntää puhelinetua. Puhelinedun verotusarvo on 20 euroa, ja se lisätään yrittäjän palkan päälle verojen määrää laskettaessa.

Yritykselle puhelinliittymä on kulu, joka laskee yrityksen tulosta. Tällöin osakeyhtiö maksaa yhteisöveroa pienemmästä tuloksesta, jolloin myös veron määrä pienenee.

Työntekijän puhelinetu

Puhelinetu voidaan myöntää myös työntekijöille. Tällöin työntekijä saa käyttöönsä työnantajan hankkiman puhelimen ja puhelinliittymän, jota voi käyttää myös vapaa-ajalla yksityiselämän tarkoituksiin.

Yritys maksaa puhelinlaskut ja työntekijän palkkaan lisätään puhelinetu, jonka verotusarvo on 20 euroa kuukaudessa. Se kattaa puheluista, tekstiviesteistä ja multimediaviesteistä aiheutuneet kustannukset.

Puhelinedun ja muiden vastaavien luontoisetujen verotusarvot tarkistetaan vuosittain. Ajantasaiset luvut kannattaa varmistaa Verohallinnon verkkosivuilta.

Puhelinkulujen vähentäminen pääomatuloista

Tulonhankkimistoimintaan liittyviä puhelinkuluja voi tietyin ehdoin vähentää pääomatuloista. Esimerkiksi asuntosijoittajalla voi olla omistuksessaan useita asuntoja, joihin liittyviä asioita pitää hoitaa puhelimella. Puhelinkulut voivat liittyä myös muuhun sijoitustoimintaan.

Arvopapereiden, arvo-osuuksien tai vastaavan omaisuuden hoitoon ja säilytykseen liittyvistä kuluista vähennetään 50 euron omavastuu. Veroilmoitukseen kulut kuitenkin merkitään täysimääräisinä omavastuun sisältäen.