Puhelinliittymän irtisanominen – näin vanhan liittymän sulkeminen onnistuu eri operaattoreilla

Miten toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen puhelinliittymän irtisanominen tapahtuu?

Nykyään lähes kaikki suomalaisille kuluttaja-asiakkaille eli yksityishenkilöille myytävät liittymäsopimukset ovat toistaiseksi voimassa olevia.

Se tarkoittaa, että voit irtisanoa puhelinliittymän milloin tahansa 14 päivän irtisanomisajalla. Vanha liittymäsi toimii normaalisti koko irtisanomisajan.

Jos olet vaihtamassa puhelinoperaattoria ja haluat säilyttää vanhan numerosi, sinun ei pidä itse irtisanoa liittymääsi.

Riittää, että ostat uuden puhelinliittymän valitsemasi operaattorin verkkosivuilta ja valitset numeronsiirron. Uusi operaattori hoitaa kaikki vanhan liittymän irtisanomiseen liittyvät toimet.

Älä siis itse irtisano liittymääsi, sillä irtisanotulle liittymälle ei voi tehdä numeronsiirtoa.

Entäpä, jos haluat kokonaan sulkea liittymän esimerkiksi ulkomaille muuton takia tai haluat operaattorin vaihtamisen yhteydessä uuden puhelinnumeron?

Tällöin joudut yleensä itse huolehtimaan vanhan puhelinliittymän irtisanomisesta. Liittymän sulkeminen kokonaan tulee kyseeseen myös kuolemantapausten kohdalla.

Mikäli vaihdat liittymää, mutta operaattori ei vaihdu, nykyinen puhelinoperaattori huolehtii kaikista vaihtoon liittyvistä toimenpiteistä. Toimenpiteeseen voi liittyä muutaman euron muutosmaksu. Tarkista asia oman operaattorisi hinnastosta.

Alta löydät operaattorikohtaista lisätietoa puhelinliittymän irtisanomisesta. Käsittelemme myös määräaikaisiin liittymiin sekä kuolemantapauksiin liittyviä irtisanomiskäytäntöjä.

 

Miten toistaiseksi voimassa oleva puhelinliittymäsopimus irtisanotaan?

Nämä ohjeet koskevat tilannetta, jossa haluat sulkea vanhan puhelinliittymän, mutta et ole siirtämässä puhelinnumeroa uudelle operaattorille. Jos olet vaihtamassa puhelinoperaattoria ja haluat säilyttää vanhan numerosi, lue artikkeli liittymän vaihto ja numeronsiirto.

Alla näet operaattorikohtaiset pikaohjeet toistaiseksi voimassa olevan puhelinliittymäsopimuksen irtisanomiseen.

Puhelinliittymän irtisanominen ei maksa mitään. Joudut toki maksamaan liittymän normaalit käyttökulut 14 päivän irtisanomisajalta, jolloin vielä voit käyttää vanhaa liittymääsi.

DNA-puhelinliittymän irtisanominen

DNA-liittymän irtisanominen onnistuu, kun otat yhteyden asiakaspalveluun tai kirjaudut verkkopalveluun omalla DNA-tunnuksella. Tämän jälkeen valitse Liittymät ja palvelut.

Elisa-liittymän irtisanominen

Elisa-puhelinliittymän irtisanominen tapahtuu joko OmaElisa-palvelussa, Elisan liikkeessä tai soittamalla asiakaspalveluun.

Telia-puhelinliittymän irtisanominen

Telia-liittymän irtisanominen onnistuu sähköisesti Minun Telia -palvelussa. Etsi palvelusta liittymäsi ja valitse Hallinnoi tilausta -vaihtoehto. Sen jälkeen siirry kohtaan Sopimuksen irtisanominen ja täytä pyydetyt tiedot.

Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluun.

Moi-puhelinliittymän irtisanominen

Moi-liittymän irtisanominen tapahtuu verkossa Mun Moi -palvelussa Asiakaspalvelu-välilehden alta. Voit irtisanoa liittymän myös olemalla yhteydessä Moin asiakaspalveluun sähköpostitse tai puhelimella.

 

Liittymän sulkeminen väliaikaisesti

Puhelinoperaattorit tarjoavat lähtökohtaisesti mahdollisuutta myös puhelinliittymän väliaikaiseen sulkemiseen. Tämä voi tulla kyseeseen, jos esimerkiksi hukkaat puhelimesi.

Tilapäinen sulkeminen ei katkaise liittymäsopimusta ja saat yleensä liittymän nopeasti uudelleen käyttöön operaattorin verkkopalvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Määräaikaisen puhelinliittymän irtisanominen ja purkaminen

Oman puhelinliittymäsi sopimustyypin (määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva) voit tarkistaa operaattorisi verkkosivujen kautta asiakassivuille kirjautumalla. Sopimustyyppi löytyy yleensä liittymäsopimuksesta tai puhelinlaskun erittelystä. Kysy tarvittaessa apua operaattorisi puhelin- tai chat-asiakaspalvelusta.

Määräaikaisen liittymäsopimuksen irtisanominen kesken sopimusjakson ei lähtökohtaisesti ole mahdollista. Jos vaihdat operaattoria kesken sopimusjakson, joudut yleensä maksamaan liittymämaksut normaalisti sopimuskauden loppuun asti tai maksamaan sopimussakon.

Poikkeus voi kuitenkin muodostua tilanteissa, joissa sinulla on määräaikaisen sopimuksen purkamiseen painava syy. Tällainen syy voi käytännössä olla esimerkiksi vakavan sairauden tai työttömyyden aiheuttamat maksuvaikeudet tai muu vastaava itsestä riippumaton syy.

Myös muutto ulkomaille tai sellaiselle paikkakunnalle, jossa syystä tai toisesta ei voi käyttää nykyisen operaattorin palveluita, voi olla riittävä syy. Operaattori saattaa vaatia sinulta dokumentteja asian todentamiseksi.

Suomessa enimmäiskesto kuluttaja-asiakkaan määräaikaiselle puhelinliittymäsopimukselle on lain mukaan 12 kuukautta.

Hyvä tietää: Syyskuussa 2023 lähes kaikki tunnetuimpien operaattorien (Elisa, Telia, DNA ja Moi) uusille asiakkaille markkinoimat puhelinliittymät olivat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. Tarjolla voi kuitenkin olla myös etuhintaan markkinoitavia määräaikaisia sopimuksia.

 

Älä sekoita määräaikaista liittymäsopimusta ja tietyn määräajan voimassa olevaa tarjoushintaa

Määräaikaista liittymäsopimusta ei pidä sekoittaa tietyn määräajan voimassa olevaan hintaan.

Monissa toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa liittymän hinta voi olla lukittu ensimmäiseksi 12 tai 24 kuukaudeksi. Liittymäsopimus ei silti ole määräaikainen, vaan toistaiseksi voimassa oleva eli voit irtisanoa sen koska tahansa.

Puhelinliittymän kilpailuttaminen ja winback-tarjouksen saaminen voi olla kannattava idea 12 tai 24 kuukauden kohdalla, jos puhelinliittymän hinta nousee.

 

Puhelinliittymän irtisanominen kuolemantapauksissa

Kuolemantapausten kohdalla omaisen kannattaa olla yhteydessä operaattorin asiakaspalveluun puhelinliittymän sulkemiseksi – tämä siitäkin huolimatta, että operaattori saa Väestörekisterikeskuksesta (eli nykyisestä Digi- ja väestötietovirastosta) tiedon kuolemasta.

Koska tieto kuolemasta tulee Väestörekisterikeskuksesta, operaattori ei yleensä tarvitse erillisiä asiakirjoja asian todistamiseksi.

Puhelinliittymäsopimus voidaan joko irtisanoa kokonaan tai sopimus voidaan siirtää toisen henkilön nimiin. Liittymän sulkemisen yhteydessä ilmoittaja voi pyytää loppulaskun tai kirjallisen irtisanomisvahvistuksen omaan osoitteeseensa.

Huomioi, että joidenkin nettiliittymä- tai viihdepalvelusopimusten irtisanominen tulee tehdä erikseen. Asia kannattaa varmistaa asiakaspalvelusta, koska henkilöllä voi olla samalla puhelinoperaattorin laskulla myös muita kuin puhelinliittymään liittyviä kuluja.

 

Voiko operaattori irtisanoa tai purkaa liittymäsopimuksen?

Yleensä liittymäsopimuksen irtisanoo asiakas. Puhelinliittymäsopimuksen purkaminen operaattorin toimesta on kuitenkin mahdollista, jos jätät puhelinlaskut maksamatta riittävän pitkäksi aikaa.

Rästiin jäävät maksut voivat ensin aiheuttaa ilmoituksen, että liittymän lähtevä liikenne on tilapäisesti suljettu. Yleensä liittymä aukeaa automaattisesti 1-3 päivässä, kun maksat laskut. Voit tarvittaessa pyytää puhelinliittymän pika-avausta operaattorin asiakaspalvelun kautta.

Puhelinoperaattorilla on Kuluttajaliiton mukaan oikeus sulkea liittymä vasta, kun vähintään 50 euron maksu on edelleen maksamatta kahden viikon päästä maksukehotuksen saamisesta. Sulkemisesta kuluu vielä yksi kuukausi siihen, että operaattori voi purkaa liittymäsopimuksen.

Puhelinliittymän tilapäinen sulkeminen ei siis vielä tarkoita sitä, että liittymäsopimus olisi irtisanottu tai purettu. Purkaminen tarkoittaa, että sopimus päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa.

Katso tarkentavat ehdot edeltävän linkin takaa.

 

Miten puhelinliittymän peruutusoikeus toimii?

Yksityishenkilön ostaman puhelinliittymän peruutusoikeus riippuu siitä, mistä liittymä on ostettu. Jos olet solminut liittymäsopimuksen puhelimessa tai netissä, liittymän peruutus on mahdollista 14 päivän ajan. Myymälässä tehty liittymäsopimus ei sisällä peruutusoikeutta ellei teleoperaattori ole itse myöntänyt liittymälle palautusoikeutta.

Yleensä liittymän peruminen onnistuu sähköisellä lomakkeella operaattorin verkkosivuilla. Käytännöissä voi kuitenkin olla eroja, joten varmista ajantasaiset tiedot puhelinoperaattorin verkkosivuilta.

Entäpä tilanne, jossa vaihdat operaattoria, mutta sen jälkeen vanha operaattorisi tekee sinulle vastatarjouksen, johon haluat tarttua? Tällöin vanha operaattori peruu numeronsiirron valtuutuksellasi, eikä sinulle aiheudu kuluja, jos et vielä ole ehtinyt ottaa uutta liittymää käyttöösi.

Operaattorilla ei ole oikeutta veloittaa liittymän käytöstä maksuja, jos yhteys ei vielä ole käytössäsi. Tässä asiassa merkitystä ei ole sillä, missä liittymäsopimus on solmittu.