Liittymän siirto toisen henkilön tai yrityksen nimiin – näin omistajan vaihto käytännössä tapahtuu

Kyllästyikö äiti maksamaan puhelinlaskusi? Tai kenties vaihdoit työpaikkaa, sait puhelinedun ja jalomielinen työnantajasi huolehtii jatkossa liittymälaskuista? Niin tai näin, tämän artikkelin luettuasi tiedät, miten liittymän omistajan vaihto onnistuu eri operaattoreilla.


Miten vaihtaa liittymä omiin, työnantajan tai toisen henkilön nimiin?

Liittymän omistajan vaihtoa varten tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai muun tunnistautumiskoodin, jotta pääset kirjautumaan operaattorisi verkkopalveluun eli niin sanotuille omille sivuille.

Katsotaan seuraavaksi operaattorikohtaiset ohjeet.

Huom. Tässä artikkelissa käsitellään tilannetta, jossa liittymä pysyy samana ja vain omistaja vaihtuu. Jos olet myös vaihtamassa operaattoria ja liittymää, lue artikkeli operaattorin vaihto ja numeronsiirto.

 

Liittymän omistajan vaihto Telialla

Omistussuhteiden muutos onnistuu, kun kirjaudut Minun Teliaan eli Telian asiakassivuille. Sen jälkeen etsi oikea Telia-liittymä ja valitse Hallinnoi tilausta.

Valitse kohta Omistussuhteen muutos ja seuraa ohjeita.

Kyseiseen liittymään lähetetään tekstiviestitse siirtokoodi, jolla liittymän uusi omistaja voi ottaa sen käyttöönsä.

Liittymän vastaanottaminen eli käyttöönotto onnistuu Telian verkkosivuilla. Valitse kohta Kuluttajalle ja seuraa ohjeita. Siinäpä se.

Telia-puhelinliittymän siirto yritykselle

Jos kyse on liittymän siirtämisestä yritykselle, kirjaudu Telian verkkopalveluun ja valitse Matkapuhelinliittymän siirto yritykselle ja sen jälkeen Hallinnoi liittymiä ja laitteita.

Siirrettävän liittymän numeron näppäilemisen jälkeen sinun pitää lisätä liitteeksi allekirjoitettu luovutuslupa.

Voit hoitaa homman myös asiakaspalvelun kautta tai Telia Kaupassa.

 

Sopijan vaihto eli Elisa-liittymän siirto toisen omistukseen

Liittymän nykyisen omistajan pitää kirjautua OmaElisaan joko verkkopankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai Elisa Tunnuksella.

Tämän jälkeen valitaan oikea Elisa-liittymä kohdasta Tuotteesi ja tilauksesi.

Valitse Sopimus, omistaja ja valtuutus -valikon alta kohta Vaihda liittymäsopimuksen omistajaa ja seuraa ohjeita.

Myös liittymän siirto yrityksen nimiin onnistuu OmaElisan kautta. Henkilöomistajan yhteystietojen kirjaamisen sijaan valitse tällöin liittymää siirtäessäsi kohta Lisää yritystiedot.

Uusi omistaja saa tekstiviestitse linkin vahvistussivulle, jossa omistajan vaihto voidaan vahvistaa tunnistautumalla. Siirron voi hyväksyä myös OmaElisa-palvelussa kohdasta Tuotteesi > Tilaukset > Muut tilaukset.

 

DNA-liittymän siirto toisen henkilön nimiin

DNA käsittelee liittymän omistajan vaihtoa termillä numeronluovutus.

Numeronluovutus onnistuu joko DNA Kaupassa asioimalla tai verkossa Oma DNA -sovelluksen kautta. Sähköisesti tehdyn numeronluovutuksen jälkeen uusi omistaja voi käydä vastaanottamassa liittymän DNA Kaupoissa.

Numeronluovutus onnistuu välittömästi, jos sekä numeron luovuttaja että vastaanottaja (esimerkiksi vanhempi ja täysi-ikäistynyt lapsi) asioivat DNA Kaupassa yhdessä.

Näin numeronluovutus tapahtuu Oma DNA -sovelluksella

Oma DNA -sovelluksen löydät älypuhelimesi sovelluskaupasta. Valitse Palveluni-välilehti ja sen jälkeen se DNA-liittymä, jonka haluat siirtää toiselle omistajalle.

Valitse kohta Liittymän hallinta ja sen jälkeen Numeron luovutus.

Seuraa ohjeita, näppäile kysytyt tiedot ja lähetä lomake eteenpäin.

Tämän jälkeen liittymän uudella omistajalla on 30 päivää aikaa käydä DNA Kaupassa solmimassa numerolle uusi liittymäsopimus.

Yritysliittymiä koskevia tilanteita on käsitelty DNA:n tukipalvelussa. Katso kohta Ohjeita omistussuhteen muutokseen ja numeronsiirtoon.

 

Moi-liittymän siirto omiin tai toisen henkilön nimiin

Moi Mobiili kertoo, että Moi-liittymän omistajan vaihto edellyttää molempien osapuolten suostumusta, joka voidaan osoittaa valtakirjan avulla.

Jos haluat vaihtaa Moi-liittymän omistajaa, ole yhteydessä Moin asiakaspalveluun joko puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.

 

Mitä liittymän omistajan vaihto maksaa?

Liittymän siirtäminen toisen henkilön nimiin maksaa operaattorista ja siirtotavasta riippuen noin 0-13 euroa.

Alla näkyvät hinnat on kerätty operaattorien verkkosivuilta ja asiakaspalveluista lokakuussa 2023, ja ne ovat sittemmin voineet muuttua. Tarkista ajantasainen hinnasto oman operaattorisi sivustolta.

  • Elisa: OmaElisassa 0 euroa. Liittymäsopimuksen siirto omistajalta toiselle lomakkeen avulla tai asiakaspalvelun tekemänä sen sijaan maksaa 12,99 euroa.
  • Telia: Liittymän omistussuhteen muutos 7,99 euroa.
  • DNA: 10,00 euroa.
  • Moi Mobiili: 0 euroa.

Yritysliittymien kulut voivat poiketa edellä mainitusta.

 

Mahdolliset poikkeustilanteet, jotka voivat vaikuttaa liittymän siirtoon

Operaattorista riippuen omistajanvaihdos ei välttämättä onnistu tai siihen voi sisältyä poikkeuksia, jos:

  • liittymälaskuja ei ole maksettu tai liittymä on tilapäisesti suljettu
  • liittymästä on numeronsiirto kesken toiselle operaattorille
  • kyseisen liittymän numero on normaalista poikkeava (ns. lyhyet puhelinnumerot)
  • uusi omistaja on alle 18-vuotias
  • liittymän nykyinen omistaja on edesmennyt
  • jommalla kummalla siirron osapuolella ei ole verkkopankkitunnuksia tai muuta tunnistautumiskeinoa käytössään.

Varmista poikkeustilanteita koskevat käytännöt operaattoriltasi.

Lue seuraavaksi: