Operaattori tarkistaa aina luottotiedot, kun solmit uuden puhelinliittymäsopimuksen. Maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti tarkoita sitä, ettetkö voisi saada liittymää auki. Jokainen tilanne on kuitenkin tapauskohtainen, ja operaattorit voivat vaatia ennakko- tai vakuusmaksua liittymän aukaisemiseksi. Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät paremmin, millaisia mahdollisia hidasteita luottotiedottomuus asettaa puhelinliittymän hankinnalle.
Voiko luottotiedoton saada normaalin puhelinliittymän Telialta, Elisalta, DNA:lta tai Moilta?
Kyllä voi. Normaalin – eli muun kuin prepaid-liittymän – hankkiminen ilman luottotietoja onnistuu tapauskohtaisesti kaikilta operaattoreilta. Tieto on varmistettu operaattorien (Telia, Elisa, Moi ja DNA) verkkosivuilta ja chat-asiakaspalvelun kautta kesällä 2023.
- Telia kertoo verkkosivuillaan, että uusien liittymien ja muiden palveluiden tilauksen yhteydessä tehdään automaattinen luottopäätös. Luottopäätös on asiakaskohtainen ja siihen vaikuttaa muun muassa maksukäyttäytyminen. Liittymän avauksen yhteydessä tehdään aina luottotietojen tarkistus, jonka perusteella liittymä voidaan joko avata heti tai sitten ennakkomaksua vastaan. Yksi vaihtoehto on myös vakuusmaksu.
- Elisa voi soveltaa vakuusmaksua, jos liittymän tilaajalla on merkintöjä luottotiedoissa. Vakuusmaksu täsmentyy liittymäkohtaisesti. Vakuusmaksu voi olla esimerkiksi 100 euroa tai enemmän, mutta tämä ei tarkoita, etteikö liittymää voisi käyttää ennen vakuusmaksun maksamista. Normaalihintaiset puhelut, viestit ja netti toimivat, mutta vakuuden maksamalla saa eston pois palvelunumeroilta ja mobiiliostoilta. Vakuus palautetaan 12 kuukauden kuluttua, jos avoimia laskuja ei ole.
- Moi Mobiili ei monien internet-lähteiden mukaan myönnä liittymää luottotiedottomalle. Asiakaspalvelusta kuitenkin kerrotaan, että kaikki liittymätilaukset käsitellään tapauskohtaisesti, joten liittymän hankkiminen voi onnistua myös ilman luottotietoja. Verkkokauppatilauksen jälkeen Moi kertoo, hyväksyvätkö he tilauksen. Mikäli tilaus hyväksytään, ennakko- tai vakuusmaksuja ei tarvita. Moi Mobiilin sopimusehdoissa on mainittu, että operaattorilla on tapauskohtaisesti oikeus vaatia ennakko- tai vakuusmaksua sopimusta tehtäessä.
- DNA tekee liittymäsopimusta solmittaessa luottotarkistuksen. Jos luottopäätös on kielteinen, liittymää ei ole mahdollista hankkia DNA Nettikaupan kautta. Tilaus tulee tehdä myyntipalvelun tai DNA Kaupan kautta. Liittymän avaus voi olla mahdollista rajoitetulla käytöllä, jolloin liittymällä ei voi käyttää lisämaksullisia numeroita eikä liittymä toimi ulkomailla.
Mainitut ehdot ovat voineet muuttua ja ne voivat vaihdella myös asiakaskohtaisesti. Tarkista ajantasainen tieto aina puhelinoperaattorin asiakaspalvelusta.
Prepaid-liittymä vaihtoehtona
Jos luottotietojen tarkistuksen jälkeen tilanne on se, ettei operaattori myönnä sinulle tavallista peruspuhelinliittymää, vaihtoehtona on etukäteen ladattavan prepaid-liittymän hankkiminen.
Prepaid-liittymien kohdalla maksuhäiriömerkinnällä ei ole merkitystä, koska maksat liittymän käytöstä aina etukäteen ja voit käyttää sitä vain lataamasi saldon verran.
Katso lisätietoa vaihtoehdoista edeltävän linkin takaa.
Mitä eroa on ennakko- ja vakuusmaksulla?
Ennakkomaksu tarkoittaa, että maksat tulevia laskuja etukäteen. Alat saada normaaleja puhelinlaskuja vasta siinä vaiheessa, kun koko ennakkomaksusumma on käytetty aiempiin laskuihin.
Vakuusmaksu puolestaan tarkoittaa, että maksat operaattorille vakuuden etukäteen ja kyseinen summa palautetaan palveluiden irtisanomisen yhteydessä. Vakuusmaksu voidaan kuitenkin palauttaa jo aiemminkin, jos sen veloittamisen perusteet ovat poistuneet.
Operaattoreilla voi olla toisistaan poikkeavia käytäntöjä ennakko- ja vakuusmaksujen soveltamisessa.
Maksuhäiriömerkintä ei ole ainoa syy, miksi vakuusmaksu saatetaan periä puhelinliittymän hankkimisen yhteydessä.
Syy vakuusmaksulle voi olla esimerkiksi se, haluat maksaa osissa hyvin kalliin tilauksen, joka sisältää muitakin palveluita kuin liittymän.
Vakuusmaksu voidaan määrätä myös siksi, että liittymän ostajan osoitetietoja ei löydy väestörekisteristä. Tämä voi olla tilanne, jos henkilö on vasta muuttanut Suomeen ulkomailta.
Puhelinliittymän ennakko- tai vakuusmaksun määrä vaihtelee aina tapauskohtaisesti operaattorista ja liittymästä riippuen. Tavanomainen summa on 100 eurosta ylöspäin.
Lisää yleisluontoista tietoa vakuusmaksuista löydät muun muassa Elisan verkkosivuilta. Muista, että ehdot kuitenkin vaihtelevat operaattorikohtaisesti.
Miksi puhelinliittymän hankkiminen ilman luottotietoja voi osoittautua vaikeaksi?
Puhelinoperaattorit eivät tarkista luottotietojasi turhan takia. Luottotietojen tarkistus on yksi keino selvittää, kuinka hyvin olet hoitanut aiempia taloudellisia sitoumuksiasi, kuten luottoja ja laskuja.
Jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, teleoperaattori saattaa pitää sinua normaalia riskialttiimpana asiakkaana puhelinlaskujen maksamisen kannalta. Tällöin on mahdollista, että operaattori ei myönnä sinulle liittymää tai se vaihtoehtoisesti vaatii sinulta vakuusmaksun liittymän aukaisemiseksi.
Vakuusmaksu toimii ikään kuin vakuutuksena operaattorille varmistaen, että mahdolliset maksusi voidaan kattaa, jos et niitä syystä tai toisesta maksa.
Eri operaattorien käytännöissä voi olla vaihteluja sen suhteen, miten ne suhtautuvat liittymän hankkimiseen maksuhäiriömerkinnän kanssa.
Jotkut operaattorit saattavat olla joustavampia kuin toiset liittymän myöntämisessä ilman luottotietoja. Jos luottotietoja ei ole, prepaid-liittymä voi olla hyvä vaihtoehto, koska se ei vaadi luottotietojen tarkistusta.
Kuinka nopeasti luottotiedot palautuvat?
Maksuhäiriömerkinnän säilymisen kesto on 2-3 vuotta. Hieman ennen vuodenvaihdetta 2023 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen maksuhäiriömerkintä kuitenkin poistuu yhden kuukauden kuluttua siitä, kun velka on maksettu ja maksusta on ilmoitettu luottotietorekisteriin.
Maksamatta oleva velka ei kuitenkaan vanhene, vaikka maksuhäiriömerkinnän voimassaolo päättyisi.
- Lisätietoa: Takuusäätiö.fi